Translate

söndag 29 maj 2022

8 veckor plus några dagar

I tisdags var det dags för besiktning av de små. Det är alltid lite pirrigt, men det gick så himla bra alla UA och veterinären var djupt imponerat över hela kullen. 

En stor kull och en stor utmaning för mamma Saga men hon har fixat detta på BÄSTA vis och han tyckte absolut att tikar som henne är det bästa i avelsväg - jag sträcke mig lite och sa tack och att jag älskar den hunden på alla sätt och vis! 
I Onsdags blev de 8 veckor och flytten började på morgonen. Då flyttade lilla Nelly till Blentarp (nära och bra). 

Efter att Nelly flyttat packande jag snabbt väskorna lämnade Sverige och drog till Holland. Givetvis hade jag ordnat passning till de hundarna som var hemma och valparna. Bästa dottern Elin och Birgit min mentor och vän skulle vara mina stand in när jag var iväg! 

Donna, Moa, Luca och jag drog på äventyr! Joe Kat Show i Arnhem Holland för en rasspecalist går bara inte att missa! Trots att jag hade en klump i magen så drog vi iväg! 
Turen ner gick bra trots massor av trafik i Danmark och norra Tyskland 1.5 timme sen anlände vi ett underbart ställe ca 30 minuter från utställningsplatsen - klockan hann blir 2330 innan jag släckt lampan.
Kl 8 var frukosten serverat 
Och kl 1030 drog vi iväg till utställningen ....det var väldigt pirrigt i magen...flera gånger tänkte jag: vad håller jag på med??? 🙈🙈 var detta verkligen "nödvändigt"?  Hur går det därhemma? Och tro mig eller ej jag saknade alla valparna 🥰!! 
Vädret var perfekt lite sol och lite moln ca 20 grader och lite blåsigt - perfekt!! 

Det var HELT fantastiskt att träffa alla vänner igen. Kat, Harald, Karin, Ian, Anna, Anders, Annamarie mfl det kryllade av människor och alla njöt och pratade kramades och hade det bara helt underbart!.
jag började med att ställa Luca och han var verkligen inte så lätt att ställa han ville absolut hellre hälsa på tiken som ni ser i bakgrunden (hon löpte 🙈🙈) och sedan var där en tik till som även hon befann sig vid ringside...och med tanke på att Luca inte varit tränat eller ställd på över 2 år var uppgiften nästan hopplös - men så är det ibland och vi kan inte styra över allt! Han fick ett Excellent vilket jag är mycket glad för. 
Sedan var det Moas tur - som vanligt så gör hon sin entré med en glad svans och härlig attityd och domaren var helt betagen i henne!! När hon kände på hennes muskler sa hon WOW!! 
Lilla Moa By Frost Prima Donna du är en liten goding . Hon fick också Excellent och blev nr 1 i juniorklass - jag blev jätteglad för det. 
Sist men inte minst blev det Donnas tur lika självsäker och fint viste hon upp sig och fick Excellent och blev 1a I Championklass. 

Jag var bara så glad det kändes som att mitt beslut om att åka inte var så tokigt ändå 😉😉

Moa blev snabbt vald som bästa tik??? Va?? Vad hände där??  Jag blev verkligen GLAD och överraskat hon är ju bara nära 1 år. 

När det blev dags för att tävla om nästbästa tik fick jag hjälp av Ian till att visa Donna då jag stod med Moa och som det proffs han är så gick det jättefint tills att tiken bakom attackerade Donna bakifrån 😭😭😭....åhhhh va ledsen jag blev och arg!!! Va faaannn DET DÄR ÄR INTE OKAY!! Men Ian tog hand om den attackerade hunden och Donna på bästa sätt med sitt lugn och erfarenhet så blev det lugnt och tryggt runt Donna igen ....domaren blev nog också lite paff och glömde bort att placera Donna men jag är ganska säker på att hon blev 3a bästa tik...man kan inte placera en hund som biter en annan hund!! 

Sedan bar det dags för BÄST I RASEN (BIR) och BÄST I MOTSATT KÖN (BIM) nu blev det jättesvårt för lilla Moa och mig!! Men åter så sken solen på Moa på det vackraste sättet och hon blir BIR .....jaaa det är ju helt galet!! Jag gjorde en liten glädjedans 🤣🤣 i vanlig ordning!! 

Dagen tog liksom inte slut nu var det stora ringen som väntade först blev det BÄSTA JUNIOR alla juniorer tävlar mot varandra alla raser....då blev Moa valt igen till finalen och blev 5a ....en liten stunds vila och sedan in igen i BÄST in SHOW!! Och åter blev hon utvald bland de 9 bästa hundarna och blev finalist 
Jag tänkte va är det som händer min lilla snurrtopp och vattenråtta hon ju bara helt magisk ❤❤❤ vi blev inte bland de placerade men det är helt ok jag var så himla glad och STOLT hon höll ihop hela dagen och visade sig på BÄSTA sätt ...på hennes 1-års födelsedag dagen efter blev det gemfärd och det i en rasande fart då mina valpköpare från Norge hade anlänt. Nästa morgon kl 0800 var Sissel och hennes väninna här och lilla Milla skulle hämtas och åka bobil hem till Norge 
Naturligtvis var hon hos veterinären dagen innan för avmaskning - något som Birgit fixat under tiden jag var i Holland.

Lite senare flyttade Ixus till hans nya familj och just nu inväntar jag Nisses familj - Nisse ska bo i Kalmar. 
Och nu börjar alla flytta till deras nya forever familjer! Tyvärr har en av mina blivande valpköpare inte kunnat genomföra köpet av By Frost Brave Tin Soilder på grund av personliga orsaker så han finns fortfarande ledig till rätt familj 
Han är besiktigat utan anmärkningar och är en RIKTIGT fin pojke med massor av Will to Please! Är du intresserad är du välkommen att höra av dig ....jag skulle föredra en familj som bor nära mig ...men det viktigaste är att han får det BÄSTA hemmet precis som de övriga har fått  ...maila mig på helle@byfrost.se eller ring 0707908303. 

Ha en fantastisk dag ...nu kommer Nisses familj! 

Hejsvejs!! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Besök

2024 första vårmånad

Mars 2024 de 5 glada tjejerna njuter av att ljuset kommit tillbaka och vissa dagar har vi kunnat sitta i trädgården och fikat.  ...